Hopp til innhold

– Det ligger mye motivasjon og prestisje i det å få Drømmestipendet. Tildelinga er stor stas og veldig artig. Jeg har lagt ned utrolig mye tid og krefter for å komme på det nivået jeg er, og vissheten om at Vardø kommune – som har nominert meg, og fagjuryen og drømjuryen – som har vurdert meg, har troa på meg og drømmene mine, er en enorm anerkjennelse for det jeg har gjort. Det er en viktig bekreftelse på at jeg er på riktig vei, sier Veronika.

«Hun som synger»

Lidenskapen for sang starta som medlem i barnekoret ved Vardø kulturskole, der hun allerede som sjuåring utmerket seg med sin klokkeklare stemme. Etter å ha forsøkt seg i flere sjangere og ulike sangteknikker, ble det åpenbart at jenta hadde en stemmeprakt som var som skapt for et klassisk repertoar.

– Kulturskolen var utrolig flinke til å hente inn dyktige pedagoger som løfta fram og fulgte opp oss elevene på en helt fantastisk måte. Det er på ingen måte sikkert at jeg hadde vært der jeg er i dag, uten skoleslaget og pedagoger som Anne Lise Berntsen, som utformet et operakonsept – og ble en viktig mentor for meg helt fram til hun døde (Berntsen døde i 2012, red.anm.), sier Veronika.

At hun var den eneste 13-åringen i Vardø som var lidenskapelig opptatt av klassisk musikk og opera, var aldri et problem for Veronika, snarere tvert imot.

– Vardø hadde ikke dette tenåringshierarkiet som ofte preger ungdomsmiljøet i større byer. Det at jeg brant for noe ingen andre drev med, ble en kul greie som gjorde at jeg bare ble kjent som «hun som synger,» forteller Veronika, som mener at kulturskolesatsingen i kommunen er spesielt viktig på små steder.

– Vardø er langt unna «alt», og da blir kulturskolen også er en viktig bidragsyter til kulturlivet. Jeg opplevde at skoleslaget var sterkt forankret i lokalsamfunnet, og når alle støtter oppunder kulturskolen får du som ung kulturutøver en følelse av å bli backa opp av hele byen, sier Veronika.

Todelt drøm

Bare 15 år ung ble Veronika fast medlem i Finnmark Operakor, som i utgangspunktet er et voksenkor med en nedre aldersgrense på 18 år.

– Dirigenten likte det hun hørte da jeg var på audition, og bestemte seg for å gi meg en sjanse. Jeg fikk utrolig mye ut av å være med i dette koret, og satt gladelig i en bil i åtte timer for å delta på samlinger og konserter, sier Veronika.

Store avstander er noe finnmarkinger er godt vant med, og selv om 25-åringen aldri hadde betenkeligheter med å reise en distanse tilsvarende Trondheim-Oslo for å kunne utøve lidenskapen sin, synes hun ikke geografi og lommebokstørrelse bør være avgjørende for tilgangen til gode kulturopplevelser for publikum.

– Når episenteret for kultur ligger i storbyene, blir det fort veldig dyrt for folk i distriktene å overvære en operaforestilling. Ofte får en både flybillett- og overnattingsutgifter i tillegg til konsertbillettutgiften. Jeg husker fortsatt en kirkekonsert med Tine Thing Helseth – min aller første konsertopplevelse med en profesjonell utøver – som om den var i går. Jeg har erfart hvor viktig det er med kulturopplevelser «ute i distriktene». Derfor er ikke drømmen min bare det å bli profesjonell operasanger. Jeg drømmer også om å bringe høykvalitetskonserter og -forestillinger ut til distriktene, sier Veronika.

Stipendkronene kommer enormt godt med

Det har snart gått ti år siden Veronika bestemte seg å følge operadrømmen via sang, drama og danselinja ved Alta videregående skole, før hun så meldte flytting til Tromsø, der hun tok en bachelor i utøvende klassisk sang. Ved siden av studiene var hun med i en rekke oppsetninger både i regi av Arktisk Filharmoni (tidligere NOSO, red.anm.) og Vokal Nord, i tillegg til solistoppdrag under messer og oratorier i Tromsø domkirke.

Etter hvert har Veronika opparbeidet seg en lang cv med en rekke frilansoppdrag rundt om i hele landet. Hun har vært utvekslingsstudent ved Høgskolen i Stuttgart, har deltatt på flere mesterklasser med blant annet Isa Katharina Gericke, Elisabeth Norberg Schulz og Solveig Kringlebotn samt tatt mesterklasser ved Den Norske Opera & Ballett og Kirsten Flagstad Festival.

– Den indre driven er sterk, og jeg har brukt store summer av egen lomme på privatundervisning, deltakelser på mesterklasser, studiereiser og alt som kreves for å tilegne meg kunnskap om faget. Dette er noe jeg ønsker å fortsette med, så selv om Drømmestipendet først og fremst er en stor anerkjennelse som motiverer meg i det daglige, skal jeg ikke legge skjul på at 30 000 kroner blir en veldig kjærkommen økonomisk støtte, sier Veronika.

Drømmen lever

I dag er Veronika bosatt i Bardufoss der hun jobber som frilanssanger og pedagog ved kulturskolen i Målselv. Drømmen om å livnære seg ene og alene som utøvende operasanger og leverandør av kvalitetskulturopplevelser til distriktene, lever imidlertid i beste velgående.

– Kulturskolen har som allerede sagt betydd utrolig mye for meg, så jeg er veldig glad for å ha fått muligheten til å gi noe tilbake både til unge kulturutøvere i hjemfylket mitt og til skoleslaget. Å oppleve progresjon hos elevene, og kunne bidra til at de får kjenne på den utrolig viktige mestringsfølelsen, er ikke bare givende – det er også rørende, fordi jeg får en hyggelig påminnelse om mine egne år som kulturskoleelev. Men selv om jeg trives i pedagogrollen, så kommer jeg til å følge operadrømmen for fullt igjen allerede til høsten, når jeg returnerer til Tromsø for å ta en mastergrad ved musikkonservatoriet der, sier Veronika Karlsen.

Drømmestipendet 2021 – noen fakta

50 nominerte får tildelt hvert sitt drømmestipend, inklusive 30 000 kroner, fra Norsk kulturskoleråd og Norsk Tipping. Til sammen utdeles 1,5 millioner kroner gjennom Drømmestipendet 2021.

Stipendene overrekkes til stipendvinnerne i perioden 10. mai–20. juni 2021 – på ulike måter. Fra og med i år skal de 50 utdelingene også helst innebære at stipendmottakerne gir noe tilbake til andre kunst- og kulturutøvende ungdommer i kommunen som har nominerte dem. Det kan være kurs, mesterklasser, opptredener o.l.

Torsdag 3. juni blir en fullstendig liste over stipendmottakerne offentliggjort her på drommestipendet.no.

Tekst: Hege Arstad   Foto: privat

Publisert: 28. april 2021