Hopp til innhold

Det skulle bare gå et halvt år fra Thomas begynte å male til han ble innlemma i drømmestipendfamilien. Jubelen sto i taket da beskjeden kom, og 4. juni troppet han opp på Medborgerskapsmøtet i Asker rådhus, der han fikk overrakt blomster, diplom og sjekk av hovedutvalgsleder Kari Sofie Bjørnsen.

– Tildelinga av Drømmestipendet kom som en stor overraskelse og ble en kjempeboost for selvtilliten og ga meg styrket tro på at kunstnerdrømmen er realiserbar, sier Thomas, som i utgangspunktet søkte fordi han trengte penger til utstyr og materiale. At Drømmestipendet hadde en verdi langt utover de 15 000 drømmestipendkronene, hadde han ikke forventet.

– Jeg har fått mye oppmerksomhet etter stipendtildelinga, som har ført til en rekke utstillingsmuligheter der jeg også har fått solgt flere malerier. Eksponeringen har vært ekstrem viktig og verdifull, og noe som jeg absolutt ikke hadde tatt med i det opprinnelige regnestykket, sier Thomas.

Snøballeffekten

Da Thomas mottok Drømmestipendet begynner snøballen å rulle. Han fikk spalteplass i dagsavisa Budstikka samt i Røyken og Hurums Avis. Deretter tok arrangørene av Jazzfest DIGEL i Slemmestad kontakt og ønsker å bruke et av bildene hans som bannerbilde når jazzfesten arrangeres i september.

– Dette var mitt første store kunstneroppdrag, og selvsagt stor stas. Jeg hadde også en soloutstilling under dette arrangementet, der jeg fikk solgt to maleri, sier Thomas.

Snøballen fortsetter å rulle. Cappelen Damm, som skal lage en kunstfilm beregnet for skoleverket, har også merka seg den unge kunstneren. Dermed er Thomas vei mot kunstnerdrømmen også festa til film. Og, ja: Cappelen Damm kjøper et av verkene hans, signert med kunstnernavnet Bliss.

Tidligere i høst inviterte Asker kommune lokale kunstnere til å delta i konkurransen om å utsmykke seks byrom som trengte et løft. Thomas blir oppfordret til å sende inn et bidrag, hvorpå han får et gatekunstoppdrag i Asker sentrum.

– Drømmestipendet har hatt skikkelig snøballeffekt. Det er ikke sikkert at jeg ville vært der jeg er i dag uten stipendordninga. Det har vært en ekstrem travel – men veldig gøyal tid – der jeg virkelig har fått smaken på, og innsikt i, hvordan et utøvende kunstnerliv vil fortone seg, forteller Thomas, som drar rett fra undervisningen ved Asker Kunstfagskole til atelieret sitt i et av de gamle byggene tilhørende Dikemark sykehus. Der jobber han mot en separatutstilling ved Galleri BLANK, i uke 52.

– Dette er et popup-galleri i Oslo, som gir unge kunstnere muligheten til å stille ut sin kunst, sier Thomas, Han legger ut bilder av kunsten sin på instagramkontoen bliss4art.

Tror «nye» Drømmestipendet vil slå positivt ut

Thomas er mer eller mindre oppvokst i atelieret til sin mor, kunstneren Tine Blix, og har tegna så lenge han kan huske. Skapertrangen har alltid vært der, og drømmen om å livnære seg av kunsten har vært underliggende i det meste han har foretatt seg.

– I og med at jeg har blitt eksponert for kunst fra ung alder, har jeg alltid visst at jeg ville gå for et kreativt yrke. Jeg har jobba med mange forskjellige materialer, stiler og teknikker, men det var ikke før jeg begynte å male at jeg fant den kunstneriske stilen min, og drømmen om å leve ene og alene av kunsten ble mer konkretisert, sier Thomas.

Postmoderne kunst inspirert av ekspresjonismen – samt bruken av sterke farger og ord – har blitt 19-åringens foretrukne kunstneriske uttrykk og kjennetegn. Han sammenlikner gjerne den kreative prosessen med det å lage musikk.

– Jeg er også dypt interessert i musikk og har skrevet flere hiphoplåter. Når jeg maler tenker jeg at lerretet blir som rytmen, mens malingen er instrumentene og malingsstrøkene er ordene. Når jeg fører disse elementene sammen skaper jeg et visuelt kunstverk på samme måte som en komponist ville skapt en melodi, forklarer Thomas, som mener Drømmestipendet er viktig for alle unge kulturutøvere som drømmer om å ta lidenskapen sin et steg videre.

– Selvtillit, bekreftelse, inspirasjon og motivasjon betyr enormt mye når en er ung, og kanskje er usikker på om en har det som kreves for å realisere den kulturelle drømmen sin. Jeg føler at jeg har fått maksimalt ut av Drømmestipendet, og er veldig takknemlig for at kommunen nominerte meg. At en nå må være 18 år for å søke, tror jeg vil slå positivt ut. Dels fordi det handler om modenhet og om å finne retningen sin, men også om evnen til å konkretisere drømmen samt skrive en gjennomtenkt søknad med god dokumentasjon. Ikke minst tror jeg en har mer bruk for pengene når en har fylt 18, og kanskje skal ta fatt på høyere utdannelse. At drømmestipendmottakere heretter får hele 30 000 kroner, vil nok gjøre stipendordningen enda mer attraktiv og forhåpentligvis tiltrekke seg flere søkere, avslutter Thomas Blix.

Tekst: Hege Arstad   Foto: privat   (Utlagt: 27. oktober 2020)