Hopp til innhold

Da Øystein ble tildelt drømmestipendet 2009, var den ultimate drømmen å leve av musikken. Bare i løpet av det siste året har han sluppet flere låter med bandet Arkentype, utgitt cd med Hagen Band, vært gjestegitarist med artister som Rolf Kristensen, Pat Kelley og Richard Smith – og fullført et viktig ledd i musikerdrømmen: Mastergradstudium i utøvende musikk ved Universitetet i Agder. Etter fem år i Kristiansand er han nå tilbake til Brydalen i Tynset kommune, der han jobber målrettet for å ta musikerdrømmen til neste nivå.

– Som nyutdannet befinner jeg meg på et mellomstadium der jeg holder flere veivalg åpne. Samtidig som arbeidet med ulike musikalske prosjekt fortsetter, jobber jeg for å kunne etablere meg som soloartist og komponist. Jeg er godt i gang med å produsere et soloalbum som består av låter jeg har komponert de siste årene – samt flere nye. Stilmessig jobber jeg mot en blanding av folk, rock, blues, jazz og prog, men med et tydelig gjennomgående uttrykk. Planen er å få med meg musikere fra både inn- og utland, og konstruere ulike besetninger til de hver av låtene, for så å arrangere dem ut fra hvem som medvirker og hvilket musikalsk uttrykk de har, forteller Øystein.

Opptrådte på Drømmescenen med sitt store forbilde

Da Øystein fikk beskjed om at han fikk drømmestipend, var gleden komplett. – Selvtilliten og motivasjonen fikk et kjempeløft. Dels fordi jeg fikk anerkjennelse for alt arbeidet jeg hadde lagt ned i musikken over mange år, men også fordi jeg hadde brukt mye tid og krefter på søknaden, sier Øystein.

For den unge musikeren var Drømmestipendet en hedersbetegnelse og et kvalitetsstempel som hang høyt, og drømmestipendkronene ville bli et kjærkomment tilskudd når drømmen om å leve av musikken skulle realiseres. Det Øystein ikke visste noe om, var alt som fulgte i kjølvannet av tildelingen.

– Jeg fikk mye oppmerksomhet i lokalpressen, noe som genererte mange spillejobber både i og utenfor hjemkommunen. Som følge av tildelingen fikk jeg også mulighet til å opptre på Drømmescenen under Festspillene i Elverum samt på Drømmescenen på Youngstorget i Oslo. Men den aller største drømmestipendbonusen var selvsagt at jeg fikk spille sammen med Frode Alnæs (som var drømmestipendjuryleder dette året, red.anm.), en av landets beste gitarister og et stort forbilde, sier Øystein.

Mange muligheter innen musikk

Øystein begynte å spille tangenter da han bare var fire år og gitar da han var seks. Etter hvert lærer han seg også å mestre trommer, bass, synth, piano og vokal.

– Det at jeg behersker flere instrument gagner veldig, det øker den generelle rytmeforståelsen og harmonien. Gitaren er hovedinstrumentet, men allsidigheten har gitt meg flere strenger å spille på – hvilket betyr flere jobbmuligheter. I og med at jeg heller ikke er låst til én sjanger, og at jeg komponerer og produserer i tillegg til å jobbe som studiomusiker og utøvende artist, har musikkverdenen egentlig blitt veldig stor for meg. Mye handler om å se mulighetene, og gripe sjansene som kommer, sier Øystein.

Etter videregående skole ble det instrumental-linja ved Trøndertun folkehøgskole, før han melder flytting til Kristiansand og studier ved UiA. I 2018 blir han med i det progressive metalbandet Arkentype, som er i ferd med å sluttføre innspillingen av sitt andre album.

Med mastergraden i lomma og hodet fullt av musikalske planer og ambisjoner, returnerte han til Brydalen i sommer.

– Jeg stortrivdes i Kristiansand, men jeg er veldig glad i hjemplassen min og er fleksibel i forhold til spilleoppdrag som krever reising. Nå har riktignok covid-19-situasjonen gjort at reiseaktiviteten er kraftig redusert, men jeg har brukt tida godt og fått skrevet og komponert masse. Mye kan dessuten gjøres digitalt, så jeg får gjort en hel del av det som var planlagt før pandemien traff oss, forteller Øystein.

«Nye» Drømmestipendet vil bli enda gjevere

Åtte år etter at Øystein mottok Drømmestipendet blir han spurt om å ta del i juryarbeidet for stipendordningen som har betydd så mye for ham.

– Det å sitte i fagjuryen for musikk var veldig givende, men også nostalgisk fordi kandidatene ble en påminnelse om hvor jeg selv var noen år tidligere. Jeg visste utmerket godt hvor utrolig mye Drømmestipendet faktisk betyr for den enkelte, hvor stort løft en faktisk kan få, og hvor mange tusen timer terping og øving som ligger bak hver prestasjon. Juryoppgaven tok jeg på aller største alvor, samtidig som jeg fant stor glede i vissheten om at jeg nå kunne bidra til at noen fikk betalt for strevet, sier Øystein, som også har gjort seg noen tanker rundt omleggingen av stipendordningen fra 2021. Nå er det aldersgruppa 18–25 år som kan søke (tidligere 13–20 år), stipendsøken har doblet seg til 30 000 kr, mens antallet stipend er redusert til 50 (fra 100).

– Drømmestipendet har alltid vært en gjev utmerkelse, og jeg tror den blir enda gjevere nå som beløpet dobles samtidig som antall stipend halveres. Jeg tror dette vil resultere i at flere kommer til å søke, og at de legger ned enda mer arbeid i søknadene. Jeg stiller meg også positivt til at aldersgrensen økes. Jeg var riktignok bare 14 da jeg mottok Drømmestipendet – og er veldig takknemlig for det – men jeg hadde helt sikkert gjort det samme som jeg gjør i dag dersom tildelingen hadde kommet fire år senere. For de yngre kulturutøverne som nå faller utenfor ordningen, kan «Nye Drømmestipendet» fungere som en gulrot som ligger noe lenger framme i tid, hvilket vil gi dem ekstra motivasjon og et konkret mål å jobbe mot, sier Øystein.

Motgang kan brukes til noe positivt

Selv om siste del av musikerdrømmen til Øystein gjenstår å bli realisert, har han altså opparbeidet seg en imponerende cv som bandmedlem og multiinstrumentalist, komponist og produsent. Han er imidlertid klar på at veien fram til i dag ikke har vært en eneste lang opptur. Hans beste råd til unge kulturutøvere som drømmer om å leve av lidenskapen sin, er derfor som følger:

– Veien mot målet består også av både opp- og nedturer. Du kan ikke gi opp om det butter imot, for du vil garantert oppleve stunder der det føles ut som om drømmen er en umulighet. Min erfaring er at jo større nedturen er, jo større blir oppturen. Du må bare lære deg å gjenkjenne nedturen som en positiv kraft, og noe du kan komme styrket ut av, avslutter Øystein.

Tekst: Hege Arstad    Foto: privat   (Utlagt: 13. oktober 2020)