Hopp til innhold

Da Magnus Galguften mottok Drømmestipendet i 2011, var hans største drøm å kunne leve av musikken. Tre år senere er det bare å konstatere at det er nettopp det trommeslageren fra Overhalla i Nord-Trøndelag gjør.

– Store deler av hverdagen min dreier seg om musikk, så jeg vil absolutt si at drømmen om å kunne livnære meg av musikken har blitt en realitet. Jeg spiller fast med blant annet Bandwagon-vinner Kine Kvalstad, Adrian Jørgensen fra The Voice, samt Skei & PT. Jeg er også i startfasen av et spennende prosjekt sammen med frilansmusikerne Kristoffer Finnanger Lysgård og Kenneth Aksnes, hvor vi er i ferd med å bygge opp Kompaniet, et konsept som kort fortalt går ut på å kunne tilby et bredt spekter av tjenester til artister og arrangører, sier Magnus entusiastisk.

Vi skal komme tilbake til Kompaniet. For det er mer musikk som generer inntekter på 22-åringens lønnslipp. To ganger i uka pendler nemlig Magnus fra Trondheim, hvor trommeslageren har vært bosatt de siste tre årene, til Rissa, hvor han underviser i slagverk ved kulturskolen.

– Jeg har et år med pedagogstudier fra NTNU bak meg, og trives veldig godt i lærerrollen. Jeg føler meg veldig privilegert som har fått mulighet til å drive med lidenskapen min for musikk på fulltid, så livet kjennes veldig bra ut nå, fortsetter Magnus, som begynte å spille slagverk ved Overhalla kulturskole da han var seks år gammel

Viktig anerkjennelse

Magnus gjør aldri noe halvveis. Har aldri gjort det. Han har alltid jobbet hardt og målrettet med musikken for å komme på det nivået, som for tre år siden ble belønnet med Drømmestipendet, og som i dag sørger for salt på maten.

– Jeg har hele tiden vært veldig klar på at det jeg begir meg ut på, skal gjøres ordentlig. Både Magne Heglum, som var læreren min ved kulturskolen, og ikke minst faren min, som selv er trommeslager, har hele tiden tatt ambisjonene mine på alvor, og jeg har aldri manglet verken oppfølging, utstyr eller skyss til og fra øving og diverse opptredener, sier Magnus.

– Hvor mye har Drømmestipendet betydd?

– Mye. Pengene var én ting, men først og fremst var jeg kjempeglad for å nå opp blant så mange og dyktige søkere. For kulturutøvere fins det ikke noen fasit på om det du gjør virkelig er så bra som du kanskje tror. Vi som driver med dette skårer ikke mål, og vi kan ikke måle resultat etter antall fotballkamper vi har vunnet eller tapt. Drømmestipendet er i så måte en flott ordning som favner bredt. For min egen del var det å få en sånn type anerkjennelse for alt arbeidet jeg hadde lagt ned i musikken gjennom mange år, både stort og motiverende. Men også et spark bak i forhold til å gå videre med musikken. Når du er 19 år, som jeg var da jeg mottok stipendet, befinner du deg ofte ved et veivalg i forhold til studieretning og karrierevalg. Tildelingen av Drømmestipendet gjorde for min del valget mye lettere, sier Magnus som brukte stipendpengene på musikkutstyr.

Stor tro på eget prosjekt

Tilbake til Kompaniet og konseptet Magnus er i ferd med å utvikle sammen med frilansmusikerne Kristoffer Finnanger Lysgård og Kenneth Aksnes. – Kompaniet er per dags dato det største jeg jobber med nå. Kristoffer og Kenneth er to svært gode musikere, som i likhet med meg, er veldig opptatt av at ting skal gjøres profesjonelt ut til fingerspissene. Kompaniet skal bli en profesjonell aktør i norsk musikkbransje. Vi påtar oss husbandoppdrag på evenementer og er backingband for artister både live og i studio. Greia er at vi skal kunne kompe hvem som helst, enten det er en profesjonell artist som trenger studiomusikere eller et band til en konsert/turné, eller en unggutt som kommer rett fra gutterommet og trenger musikere for å spille inn en demo. Poenget er at det er artisten som skal stå i fokus og som skal løftes frem, forklarer Magnus entusiastisk.

Selv om prosjektet fortsatt er i etableringsfasen, har trioen allerede påtatt seg og gjennomført oppdrag, og har blant annet vært husband på MOTs ildsjelsamling i Stjørdal i Nord-Trøndelag. – Det var et storstilt arrangement hvor vi blant annet kompet Alejandro Fuentes, Chand og Adrian Jørgensen. Vi har store ambisjoner på vegne av Kompaniet, og ønsker også å utvikle konseptet til å bli en aktør på arrangørsiden, hvor vi etter hvert skal kunne tilby hele eventpakker, sier Magnus.

Kulturskolelæreren Magnus

Magnus Galguften har også rukket å bli en erfaren kulturskolelærer tross ung alder. – Jeg hadde mine første vikartimer ved kulturskolene i Overhalla og Namsos mens jeg gikk på musikklinja ved Olav Duun videregående skole. Da jeg flytta til Trondheim for å studere begynte jeg å ta vikartimer ved Rissa kulturskole, men så ballet det liksom bare på seg, sier Magnus som også har hatt slagverkundervisning, ensemble og teori i det interkommunale talentutviklingsprogrammet Talentlab Fosen.

– Å være lærer i kulturskolen er veldig givende. Som tidligere elev i det samme skoleslaget gjennom mange år, er det lett å sette seg inn i situasjonen til den enkeltes elev. Jeg kjenner meg veldig igjen når jeg både ser gleden over mestring, og ikke minst fortvilelsen som oppstår når det butter i mot. Jeg skulle gjerne sett at flere av mine elever søkte Drømmestipendet så de får sjansen til å oppleve den samme boosten som jeg fikk da jeg mottok stipendet. I så måte håper jeg selvsagt at stipendordningen er kommet for å bli, avslutter Magnus Galguften, musiker, kulturskolelærer og drømmestipendiat 2011.

Tekst: Hege Arstad

(Utlagt: 13. oktober 2014)