– Drømmestipendet er en flott ordning som ikke bare løfter fram unge kulturutøvere, men også lokalmiljøet og alle som jobber innen kulturfeltet. Å lede det viktige juryarbeidet er en stor ære som jeg virkelig gleder meg til å ta fatt på, sier 38-årige Hansegård. Han ser det som utrolig spennende å skulle få stifte bekjentskap med unge kulturutøvere og deres drømmer, og bidra til at 100 av dem får et kjempeløft i form av oppmerksomhet, heder og 15 000 stipendkroner til å realisere drømmene sine.
– Jurylederoppdraget er per definisjon et stort ansvar. Det blir også viktig å nå ut til så mange som mulig i forkant med informasjon om stipendet, slik at unge kulturutøvere og hele samfunnet får kjennskap til Drømmestipendet og hvilke fantastiske muligheter som ligger i ordningen, sier Hallgrim Hansegård.
Sjanseløs uten grunnlaget fra spellemannslaget og kulturskolen
Med heftig dans i skjæringspunktet mellom folkedans, samtidsdans og halsbrekkende akrobatikk, har Hansegård og Frikar lagt verden for sine danseføtter. Siden oppstarten av Frikar i 2006 har verkene til valdresingen blitt framført i drøyt 30 land og blitt sett mer enn 100 millioner ganger på YouTube.
Uten grunnlaget og mulighetene jeg fikk til å opptre gjennom spellemannslaget og kulturskolen som ung, hadde jeg vært sjanseløs i å realisere drømmene mine.
Hallgeir Hansegård har greid kunststykket å gjøre en lokal og relativt smal tradisjonsdans til en verdensomspennende subkultur og suksess. For valdresingen er det imidlertid viktig å huske hvor en kommer fra og hvor det hele begynte, nemlig ved Øystre Slidre spel- og dansarlag, som etter hvert inngikk et tett samarbeid med kulturskolen.
– Samarbeidet mellom kulturskolen og det frivillige miljøet bidro til at opplæringsapparatet ble veldig profesjonelt. Uten grunnlaget og mulighetene jeg fikk til å opptre gjennom spellemannslaget og kulturskolen som ung, hadde jeg vært sjanseløs i å realisere drømmene mine, sier Hansegård.
Hallgrim Hansegård var sju år da han begynte å danse, og ble tidlig rådet til å satse for fullt på dans. Spiren til drømmen om å smelte folkedansen sammen med breikdans og akrobatikk ble sådd. Like fullt blir det to år ved Nordland kunst- og filmskole i Kabelvåg, og deretter tre år ved Akademiet for digital kunst i Firenze.
– Dansen ble aldri lagt på hylla, men jeg ønsket å ha flere bein å stå på, sier Hansegård, som har produsert mange animasjoner og dokumentarfilmer, hvorav flere av dem er vist på norske kinoer. I 2003 fikk han sitt internasjonale gjennombrudd som kunstner med en animasjon for bestillingsverk på Veneziabiennalen.
170 opptredener årlig
Etter å ha arbeidet med animasjon i noen år – der store deler av døgnet ble tilbrakt foran pc-en – begynte det igjen å krible skikkelig i danseføttene. Som 25-åring kom Hansegård tilbake i Norge. Det var på tide å puste liv i drømmen.
– I 2005 innså jeg at mulighetene er nokså begrenset dersom du ikke driver med de klassiske dansesjangerne og følger de strømlinjeformede utdanningssystemene og karrierestigene. Da Frikar ble dannet året etter var det fordi jeg ønsket å gi folkedans og andre subkulturer større kunstneriske muligheter, forklarer Hallgrim Hansegård.
I 2008 fikk Frikar sitt gjennombrudd med deltakelsen i «Norske Talenter» på TV 2. Det internasjonale gjennombruddet kom året etter, da Frikar var tydelig til stede som dansecrew da Alexander Rybak vant MGP-finalen i Moskva. MGP-suksessen gjorde at mange flere fikk øynene opp for Frikars kvaliteter. Danseoppdragene i inn- og utland lot heller ikke vente på seg. – MGP bidro til at alt akselererte veldig fort. På det meste hadde vi 170 opptredener årlig, sier jurylederen for Drømmestipendet 2019.
Drivkraften
Tolv år etter at lausdansgruppa Frikar så dagens lys, har Hallgrim utviklet virksomheten til å omfatte både Frikar Akademiet, Toppidrett Frikar og Frikar X. Sistnevnte er et samarbeid med Talent Norge, som følger ti profesjonelle og semiprofesjonelle sjangeruavhengige dansere i tre år.
– Jeg har alltid vært opptatt av skaperglede og at kunsten – uansett form – skal være en motvekt til den materielle rikdommen. Forbrukersamfunnet er ikke bærekraftig, men like fullt blir vi forført til å konsumere framfor å skape. Mye av drivkraften min er å legge til rette for skaperglede gjennom talentutvikling, og bidra til at unge utøvere får muligheter til å leve ut drømmene sine uavhengig av økonomiske hensyn, sier Hansegård.
Drømmer kan realiseres, men da må en våge å satse,
noe et drømmestipend også vil oppmuntre til.
Han sier han vet at mange unge dessuten opplever press hjemmefra om å velge en karriere der inntekten er mer forutsigbar, og at han derfor også er svært opptatt av å fortelle både tenåringer og foreldre at kunsten kan være en trygg og god måte å leve på, og at en alltids kan velge en annen utdanning og karriere på et senere tidspunkt i livet.
– Drømmer kan realiseres, men da må en våge å satse, noe et drømmestipend også vil oppmuntre til. At fem av seks dansere jeg har plukket ut til Frikar X lever ut dansedrømmen i dag, gjør meg stolt og glad, både på deres vegne og over alt vi har utviklet Frikar til å bli siden oppstarten, sier Hallgrim Hansegård.
Drømmestipendfamilien Hansegård/Hemsing
I tillegg til alt Hallgrim Hansegård har oppnådd med Frikar, har han gjord mye på egen hånd som artist. Han har vært hovedartist under Festspillene i Bergen og blitt norgesmester i lausdans tre år på rad (2011–2013). Han har vunnet prisen som beste koreograf under Eurovision-konkurransen i 2009, er tildelt Sølvprisen i Prix Italia i kategorien «Performing Art» og har vunnet kongepokalen i klassen halling under Landskappleiken i Fagernes i 2015. I 2005 mottok han Torleiv Bolstads minnestipend, og to år senere ble han tildelt Statens kunstnerstipend.
Om jobben som juryleder for Drømmestipendet blir en ny erfaring for 38-åringen, er stipendordningen allerede velkjent i familien. Hallgrim Hansegård er nemlig gift med fiolinisten Ragnhild Hemsing, som ikke bare mottok Drømmestipendet som 17-åring, men også skjøtta juryledervervet for Drømmestipendet 2016 – sammen med søsteren Eldbjørg.
– Tildelingen av Drømmestipendet og jurylederarbeidet var veldig positive opplevelser for Ragnhild. En del av det å jobbe med kunst og kultur handler om å våge å satse, og i noen tilfeller å bryte med det du har lært. Å få klapp på skulderen og bli sett av en kompetent jury som kommer fra et annet miljø enn ditt eget, betyr enormt mye som bekreftelse og motivasjon. Ekstern bekreftelse er alltid viktig, men ekstremt viktig når en er ung. I så måte gleder jeg meg stort til å ta fatt på det viktige arbeidet som juryleder for Drømmestipendet 2019, avslutter Hallgrim Hansegård.
Mye mer om Hallgrim Hansegård og Frikar på nettstedet frikar.com
Tekst: Hege Arstad Foto: Tore Jonssen/Media Service Utlagt: 8. nov. 2018