En junidag for ti år siden er Marte i ferd med å avslutte førsteåret ved Norges balletthøyskole. Året har vært lærerikt og krevende. Vanvittig gøy og litt skummelt. Hun bor tross alt hjemmefra for første gang, og Oslo er like ulikt Tjøme som paso doble ulikt gammeldans. Men det er dette livet Marte har drømt om siden hun som fireåring begynte ved Heges Jazzballet i Tønsberg: Å drive med dans på fulltid. Å bli så god at hun kan ha lidenskapen som levebrød.
Men Marte er fortsatt litt i tvil på om hun har det som skal til for å lykkes. Så kommer beskjeden om at hun er en av årets drømmestipendmottakere. Og dermed ble enhver kime av tvil fjernet én gang for alle.
– For ti år siden befant jeg meg ved et veiskille mellom skole og fag, og var usikker på om jeg våget å satse fullt og helt på dansen. Med tildelingen av Drømmestipendet fikk jeg anerkjennelse, påfyll av selvtillit og den lille ekstra dytten jeg trengte for å forfølge drømmen, sier Marte, i dag 30 år og dansepedagog og danser.
Brukte stipendkronene til dansekurs i New York
Etter å ha fullført studiene i moderne dans ved Norges balletthøyskole, krysser Marte Atlanteren. Drømmestipendkronene har stått på bok i to år, men nå skal de bidra til at en stor deldrøm blir realisert.
– Å reise til New York, der mange av verdens beste dansepedagoger arbeider, var en drøm jeg hadde båret på i en årrekke. Jeg tilbrakte seks fantastiske måneder i verdensmetropolen, og tok dansekurs ved skolene Dance New Amsterdam og Broadway Steps. Mye takket være Drømmestipendet fikk jeg ikke bare realisert en stor deldrøm, jeg lærte også utrolig mye på kursene. Derfor har Drømmestipendet absolutt bidratt til at jeg har utviklet meg som danser, sier Marte.
Lever ut drømmen
I dag er drømmen om å leve av dansen for lengst en realitet. Etter endt utdanning valgte Marte å bosette seg i Buskerud sammen med frilansmusikeren og tryllekunstneren Knut Harald Sommerfeldt. I dag jobber hun som danselærer ved Øvre Eiker musikk- og kulturskole samt ved Attic dansestudio i Drammen. Ved siden av å undervise, danser Marte i dansekompaniet Komma, som har base i Oslo.
– Jeg trives veldig godt i rollen som danselærer ved kulturskolen, og det er spennende å følge elevenes utvikling over flere år. Å jobbe med barn og unge er utrolig givende og inspirerende, men også utfordrende fordi jeg har mange barn i gruppene, og det kan være vanskelig å finne et opplegg som passer for alle. I undervisningen fokuserer jeg derfor først og fremst det å skape danseglede, og på den måten jobbe inn danseteknikken. Når jeg i tilegg kan utfolde meg som utøvende danser, gjør jeg faktisk akkurat det jeg skisserte i søknaden til Drømmestipendet for ti år siden, sier Marte, som blant annet har turnert med dansegruppa Komma for Den kulturelle skolesekken i Vestfold og Oslo.
Drømmestipendet og UKM gir viktig synliggjøring
Oppmerksomhet, eksponering og økonomiske midler til å ta drømmen et steg videre, er i følge Marte alfa og omega for alle unge som driver med kulturutfoldelse.
– Det som er så flott med Drømmestipendet, er at det bidrar til synliggjøring av unge kulturutøvere og at en får en bevisstgjøring på at det en driver med ikke bare er en hobby, men noe som er veldig viktig, sier Marte som også har tatt seg til landsmønstringa i Ungdommens kulturmønstring hele fire ganger.
– I likhet med Drømmestipendet er UKM en fantastisk visningsarena som synliggjør barn og unges kulturutøvelse. Jeg var 14 år første gang jeg reiste til landsmønstringa i Trondheim, og det var veldig stor stas å få møte andre unge kulturutøvere som brant for det de drev med. For meg var UKM også en viktig skolering i og med at du skal presentere deg selv og prate med konferansieren, sier Marte.
Jurymedlem i 2011
Fem år etter at Marte fikk tildelt sitt velfortjene Drømmestipend, satt hun selv i juryen som hadde den krevende jobben med å vurdere kandidatene til Drømmestipendet.
– Juryarbeidet var kjempegøy og inspirerende, men også veldig vanskelig fordi det var så mange stipendkandidater som holdt et høyt nivå. Jeg skulle jo gjerne ha gitt samtlige en konstruktiv tilbakemelding, men som jurymedlem har du dine begrensninger. Men mest av alt var det veldig gøy å se at det var så mange talenter rundt om i landet, og å kunne bidra til at 100 kulturutøveres drøm fikk et løft, sier Marte Blom Onshuus Sommerfeldt.
Tekst: Hege Arstad
(Publisert: 8. februar 2016)