Amalie hadde hørt om Drømmestipendet lenge før hun selv mottok det i 2019. Storesøster Tine er tross alt ingen ringere enn den internasjonalt anerkjente trompetisten, som både har mottatt Drømmestipendet (Det nasjonale drømmestipendet, en spesialvariant av stipendet, red.anm.) i 2004 og var juryleder for Drømmestipendet i 2012. Nå teller familien Thing Helseth to drømmestipendmottakere, og for Amalie kunne ikke tildelingen vært bedre timet.
– Jeg har brukt veldig mye tid på musikken i mange år, og da er det selvsagt godt å få en bekreftelse på at jeg har gjort mye riktig og er på rett vei. Det ligger mye heder og ære i å motta Drømmestipendet, og for min del var derfor tildelingen både en fjær i hatten for det jeg har gjort, og en stor inspirasjon og motivator for arbeidet som ligger foran meg, sier Amalie.
For henne har et stort og viktig delmål vært å komme inn på Hochschule fûr Musik und Tanz i Köln, og for å nå det målet måtte hun gjennom to runder med prøvespilling, hvilket betydde at hun også måtte ta turen til Tyskland to ganger sist sommer. – Når jeg i tillegg måtte ha ett ekstra flysete til celloen, ble det dyrt, og sånn sett kunne Drømmestipendet virkelig ikke ha kommet på et bedre tidspunkt, sier Amalie.
Søknadsprosessen tydeliggjorde drømmen
Amalie begynte å spille cello ved Barratt Due musikkinstitutt da hun var fem år gammel, og regnes i dag som et av landets største talent innen klassisk musikk. Merittlisten er allerede imponerende, med semifinale i NRKs Virtuos 2018 og superfinaleplass i Ungdommens musikkmesterskap (UMM) 2019 som de seneste høydepunktene. Hun har også deltatt i en rekke konkurranser med kammermusikkgruppen Trio HIA, som blant annet har mottatt æresprisen i Sparre Olsen-konkurransen og høstet førstepriser i UMM.
Drømmen om å ha musikken som levebrød, har fulgt den unge cellisten siden barnsbein.
– Å spille cello på fulltid er ikke bare en drøm, men et mål som jeg er fast bestemt på å nå. Jeg ønsker å bli solist og spille med anerkjente orkestre og på den måten oppleve hele verden og ulike kulturer gjennom musikkformidling, sier Amalie, som mener Drømmestipendet er en viktig ordning for unge kulturutøvere.
– At en får anerkjennelse og bekreftelse i form av et Drømmestipend, er utrolig viktig og bidrar utvilsomt til å opprettholde motivasjonen når man skal ut å jage drømmen. For min egen del var også søknadsprosessen en viktig erfaring fordi jeg fikk satt ord på drømmen, og fant kjernen i hva som motiverer meg. Å feste drømmen til papir gjorde det – om mulig – enda mer tydelig hvor sterkt jeg virkelig ønsker å leve av musikken og hvor intens lidenskapen for cello faktisk er.
Stortrives i Tyskland
Det fire år lange musikkstudiet ved Hochschule fûr Musik und Tanz i Köln er en helt essensiell del av Amalies plan for å realisere solistdrømmen. Nå er dagene er fylt med undervisning, øving og terping, og hun stortrives både i Köln og med studiene.
– Å flytte hjemmefra for første gang, til en fremmed by uten familie og venner å støtte seg til, gjorde at jeg måtte tilpasse meg voksenskoene temmelig fort. Det var en stor overgang å måtte gjøre absolutt alt fra innkjøp og lage mat selv, til å bli kjent med byen og hvordan T-banenettet fungerer. Men det var bare å hoppe i det, og nå kan jeg se tilbake på den første tida her som en lærerik erfaring som har styrket meg både som menneske og person, sier Amalie, som fryder seg over det faktum at hun nå kan konsentrere seg utelukkende om musikken.
– Studiene har virkelig innfridd i henhold til forventningene. Alt er tilrettelagt for at jeg helt og fullt kan fokusere musikken. Med cellistlegenden Johannes Moser som hovedlærer får jeg ukentlig påfyll av undervisning som gjør at jeg fortsetter å utvikle meg som musiker. Moser er ikke bare en fantastisk cellist og læremester, han er også et utrolig menneske som både pusher og inspirerer meg til å jobbe beinhardt hver eneste dag for at solistdrømmen jeg skisserte i søknaden til Drømmestipendet, skal bli en realitet, avslutter Amalie Thing Helseth.
Tekst: Hege Arstad Foto: Egil Hofsli (Utlagt 2. januar 2020)