Hopp til innhold

– I utgangspunktet er jeg veldig selvkritisk og særdeles dårlig til å ta imot ros, men jeg har innsett at det å komme gjennom nåløyet til Drømmestipendets fagjury er en stor prestasjon og et kjempekompliment, som definitivt ikke kan viftes bort med at noen bare ønsker å være snill med meg, sier Filip leende, før han straks blir alvorlig igjen.

– Verden har blitt et individualistisk sted der flere vender seg mot kunsten. Markedet er fullt av unge kulturutøvere som kjemper om oppmerksomhet. Talent og utdanning er ikke alltid nok til å bli sett, og derfor har Drømmestipendet blitt viktig for kulturutøvere som har få andre muligheter for eksponering. Selv hadde jeg også stort utbytte søknadsprosessen. Jeg opplevde det å samle sammen alt materialet jeg har gjort opp gjennom årene – samt sette ord på drømmen og veien videre – nærmest som terapeutisk. Målet mitt om å arbeide utelukkende som skuespiller, ble om mulig enda klarere og intenst, og jeg kommer ikke til å gi meg før drømmen har blitt en realitet, sier Filip.

Kulturskolen skaper framtidas kunst- og kulturutøvere

Da Filip var ti år var han publikummer da sommerforestillingen «Kaptein Knurr» gikk av stabelen i Gamle Bergen. Fascinasjonen strakk seg langt utover den spennende handlingen, og allerede året etter får Filip selv en rolle i oppsetningen som ga ham den magiske publikumsopplevelsen. Samme år får han elevplass ved Bergen kulturskole, og for Filip som allerede var bitt av teaterbasillen, opplevdes møtet med skoleslaget, som å komme hjem.

– For en elleveåring som verken var sportsinteressert eller spesielt opptatt av akademiske prestasjoner, ble kulturskolen en arena der jeg ble engasjert på en måte som grunnskolen aldri greide å mane fram i meg. Å finne et skoleslag der jeg kunne utfolde meg kreativt ble et vendepunkt for selvtilliten min. Og jeg fant ikke bare en oppslukende lidenskap i det å drive med skuespill, jeg fant også en del av min identitet som menneske, sier Filip.

I løpet av de neste ni kulturskoleårene går han gradene fra ulike teatergrupper til et fordypningsprogram. Filip har jobbet målrettet og tatt trinn for trinn på skuespillerstigen, vært med på utallige oppsetninger og har fått brynt seg på alt fra musikaler til krevende teatertekniske oppsetninger.

– Det er kulturskolen som har gitt meg mursteinene som jeg har bygget hele skuespillerfundamentet mitt på. Uten skoleslaget hadde jeg ikke vært i nærheten av å være på det nivået jeg er i dag. Skolemiljøet og de fantastiske lærerne som jeg har hatt glede av å få undervisning av gjennom mange år, har betydd enormt mye, sier Filip, som mener kulturskolesatsingen i kommunen også er en langsiktig investering.

– Kulturskolen er selvfølgelig en kjempeviktig arena og skole, der barn og unge kan få undervisning og utforske ulike disipliner samt oppleve mestring og uttrykke seg kreativt i trygge rammer. Men kulturskolen er også helt essensiell i et samfunn der langt fra alle verdsetter kunst og kultur. Med det mener jeg at folk ikke ser den øyeblikkelige gevinsten, men faktum er at skuespillergiganter som Helge Jordal og Bjarte Hjelmeland ikke dukker opp av seg selv, og uten kulturskolen står vi i fare for å gå glipp av framtidas store kunstnernavn. De som vi er så utrolig stolte av, og som blir en del av kulturarven og identiteten vår, sier drømmestipendvinner Filip.

Spilte mot forbildene

Apropos to av Bergens store skuespillersønner: Etter at Filip ble uteksaminert fra dramalinja ved Fyllingsdalen videregående skole i fjor, startet han innspillingen av filmen «Birk», der han spiller hovedkarakteren med samme navn og fikk selskap foran filmkamera av nettopp Helge Jordal og Bjarte Hjelmeland.

– Det å få jobbe tett med to av mine aller største forbilder, var utrolig lærerikt og en fantastisk opplevelse som ga ytterligere næring til skuespillerdrømmen, sier Filip. Og 19-åringen må gjort inntrykk på veteranene. For noen uker senere får Filip en telefon fra Hjelmeland som står for regien når «Karius og Baktus» skal settes opp på Ole Bull Scene.

– Jeg fikk tilbud om å være understudy, men endte i tillegg opp som regiassistent – noe som var en helt ny rolle innenfor teaterverdenen for meg. Det å regissere er et felt jeg absolutt har lyst til å utforske mer på et senere tidspunkt, men akkurat nå er det skuespillerkarrieren som er hovedfokuset, sier Filip.

Skal innlede neste fase av skuespillerdrømmen

Filip har på ingen måte ligget på latsiden selv om pandemien har truffet kulturfeltet med full tyngde. 26. juni er det premiere på forestillingen «Hakkebakkeskogen» på Fløyen, der han ikler seg rollen som Petter Pinnsvin. I midten av juni tar han så turen til Oslo, der han skal gjennom tredje og siste opptaksprøve ved Kunsthøgskolen i Oslo.

– Jeg går inn i en helt ny fase av karriereløpet nå. Om det blir skuespillerutdanning ved Kunsthøgskolen eller Høyskolen Kristiania (tidligere Westerdals, red.anm.)  – som jeg allerede har kommet inn på – kommer helt an på om jeg blir én av ti som får tilbud om studieplass ved Kunsthøgskolen, forteller Filip, som for øvrig mener at Drømmestipendet treffer enda bedre nå enn tidligere, etter at aldersgruppa er endret fra 13–20 år til 18–25 år.

– Drømmestipendet er en fantastisk ordning for alle unge kulturutøvere som trenger et løft for å forfølge drømmen sin, men jeg mener den treffer spesielt godt for de som befinner seg i etableringsfasen, eller er på vei ut i høyere utdanning og kanskje må flytte hjemmefra. Dels fordi en får inspirasjon og trygghet på at en har det som skal til for å realisere drømmen i en tid der mange opplever usikkerhet, men også fordi en får økonomisk albuerom slik at en kan bruke all tid og energi på kunsten, sier Filip.

Selv om Filip snart melder flytting til Oslo, har han lite lyst til å bruke drømmestipendkronene på levekostnader i hovedstaden.

– Sommeren 2019 var jeg i New York, der jeg tok et fire uker langt kurs i Meisner-teknikken ved Neighborhood Playhouse School of Theatre. Jeg hadde enormt utbytte av undervisninga, og en stor deldrøm er derfor å dra til New York igjen. Ikke som turist, men for å studere videre ved Neighborhood Playhouse og på den måten få maksimalt ut av potensialet mitt. Takket være Drømmestipendet, er jeg mye nærmere den drømmen også, avslutter Filip Kremner.

Drømmestipendet 2021 – noen fakta

50 nominerte får tildelt hvert sitt drømmestipend, inklusive 30 000 kroner, fra Norsk kulturskoleråd og Norsk Tipping. Til sammen utdeles 1,5 millioner kroner gjennom Drømmestipendet 2021.

Stipendene overrekkes til stipendvinnerne i perioden 10. mai–20. juni 2021 – på ulike måter. Fra og med i år skal de 50 utdelingene også helst innebære at stipendmottakerne gir noe tilbake til andre kunst- og kulturutøvende ungdommer i kommunen som har nominerte dem. Det kan være kurs, mesterklasser, opptredener o.l.

Torsdag 3. juni blir en fullstendig liste over stipendmottakerne offentliggjort her på drommestipendet.no.

Tekst: Hege Arstad   Foto: privat

Publisert: 1. juni 2021