– Drømmestipendet er en kjempeviktig ordning og et fantastisk konsept. Ikke bare fordi unge får økonomiske midler til å ta drømmen sin videre, men også fordi man får en bekreftelse på at drømmen er liv laga – og dermed trygghet på at det man gjør er bra og verdt å satse på, sier Sigyn (21), som våren 2018 hadde tatt turen hjem til Hammerfest i den tro at hun «bare» skulle koreografere en dans i forbindelse med kulturskolens sommeravslutning. Lite visste hun om at hun selv skulle i rampelyset, som drømmestipendmottaker.
– Jeg hadde ingen anelse om hva som var i gjære, og ble svært overrasket og glad. Som utøvende danser er du vant til at alles øyne er rettet mot deg når du opptrer, men akkurat denne formen for oppmerksomhet var egentlig en ny opplevelse – og stor stas, sier Sigyn.
Nå kan det søkes på Drømmestipendet 2021 – les mer her
«Det sorte hullet»
Sigyn er jenta som bokstavelig talt begynte å danse før hun kunne gå, og ordene; «jeg vil også inn i det sorte hullet,» var bortimot den første hele setningen hun uttalte. «Det sorte hullet» var ikke et gigantisk gap ute i verdensrommet, men scenen der storesøstera danset under en kulturskoleforestilling. For Sigyn, som var publikummer på morens fang – med sprellende dansebein og lengsel i blikket – var tiltrekningskraften umåtelig sterk.
Som fireåring ble Sigyn selv danseelev ved kulturskolen.
– Mye av grunnen til at jeg har kommet så langt som jeg har i dag, skyldes opplæringen jeg fikk av de fantastiske lærerne ved kulturskolen i Hammerfest. Det var der jeg la grunnlaget og ble oppmuntret til å følge dansedrømmen min. Kommunens kulturskolesatsing sørger for at barn og unge har tilgang til undervisning innen ulike kunst– og kulturuttrykk. Skoleslaget har også bidratt til å skape en møteplass og et miljø som kan være helt essensielt for barn og unges trivsel og oppvekstsvilkår – spesielt i små kommuner – der fritidstilbudene ofte er betraktelig færre enn i storbykommuner, sier Sigyn.
Allsidighet gjør danseverdenen større
Det er seks år siden Sigyn flytta fra familie og venner i Hammerfest for å følge dansedrømmen 1400 mil unna – i Oslo og ved streetdancelinja ved Edvard Munch vgs. Tre år senere blir hun del av talentutviklingsprogrammet til FRIKAR X, som er et samarbeid med Talent Norge og FRIKAR.
– Gjennom FRIKAR X har jeg fått mulighet til å utforske og utfordre meg som bevegelseskunster. Jeg får være med på prosjekt og workshops på tvers av sjangere, noe som har vært spennende og utrolig lærerikt, sier Sigyn.
I løpet av de siste årene har hun landet en rekke spennende danseoppdrag – både gjennom FRIKAR og som frilansdanser. Blant annet har hun opptrådt som danser i NRK-suksessen «Skam», hatt en større rolle i spillefilmen «Battle», og vært en av danserne som bidro til å sende Alexander Rybak til topps med låten «This is how you write a song» i den norske MGP-finalen i 2018. Reglementet som setter begrensinger for antallet ikke-syngende dansere i den internasjonale finalen, gjorde imidlertid at Sigyn gikk glipp av en gjev opptreden i Portugal. Nå har hun nylig samarbeidet med Rybak igjen, som koreograf for hans siste musikkvideo, «Magic».
Drømmen(e) til Sigyn
Sigyn har ikke bare én dansedrøm, hun har mange. – Den største drømmen er å fortsette å utvikle ferdighetene mine, slik at jeg kan ha lidenskapen min som fulltidsjobb – både som utøvende danser og koreograf. Samtidig ønsker jeg å skape egne verk og produksjoner som kan inspirere, glede og bidra til å utvikle dansemiljøet – gjerne i Hammerfest – slik at jeg også kan gi noe tilbake til byen der jeg la det viktige grunnlaget, sier Sigyn.
Hun drømmer også om at alle dansesjangerne skal få lik status, og at unge dansere skal få mulighet til å utvikle ferdighetene sine på aller høysete nivå – selv om dansegrenen deres ikke er institusjonalisert og satt i system – slik for eksempel klassisk ballett er.
2020 har blitt et annerledesår også for Sigyn. 28. februar hadde FRIKAR urpremiere på danseforestillingen «Skaut», der den da brennhete debatten rundt tildekkende hodeplagg blir tematisert gjennom spektakulær bevegelseskunst.
– Dette er en forestilling som gjenspeiler en viktig del av drømmen min, fordi den formidler noe mer enn det visuelle ved å sette fokus på et viktig og betent tema, og som skaper ettertanke og debatt. Planen var at vi skulle turnere med forestillingen, men det ble bare med urpremieren samt to forestilling i henholdsvis Alta og Hammerfest – før koronapandemien traff oss og Norge stengte ned. Vi var invitert til en festival i India, som selvfølgelig også ble avlyst. Nå jobber vi beinhardt for å få på plass nye turnedatoer, og håper vi kan være i gang igjen i løpet av senhøsten, sier Sigyn.
Liker «nye» Drømmestipendet
Sigyn er ikke bare drømmestipendmottaker, hun er også ambassadør for stipendordningen når hun har tid mellom engasjementet i FRIKAR og frilansjobbinga.
– Jeg ønsker at flest mulig skal få kjennskap til Drømmestipendet. Mange unge kulturutøvere som drømmer om å bli profesjonelle får høre at det de driver med bare er en hobby og ikke noe man kan leve av på sikt. En tildeling av Drømmestipendet kan bidra til at folk rundt den unge kulturutøveren forstår at lidenskapen også er en reell jobbmulighet, og ikke noe som kan avfeies som en barnlig drøm, sier Sigyn.
Som drømmestipendambassadør får hun muligheten til å promotere stipendordningen, som hun mener er viktig også for det kunstneriske mangfoldet i samfunnet.
At aldergrensen for å søke på stipendordningen nå er hevet fra 13–20 til 18–25 år, tror hun vil bidra til at Drømmestipendet vil treffe enda bedre.
– Når en er ferdig med videregående skole – og eventuelt kulturskolen – forsvinner det noen trygge rammer. Det å få en boost i form av et stipend på dette tidspunktet, kan være helt avgjørende for den videre satsinga. At jeg selv ventet så lenge med å søke, handlet mye om modenhet fordi jeg måtte sette meg ned og virkelig reflektere rundt hva jeg ønsket å oppnå med dansen, sier Sigyn. – Jeg trodde det ville bli vanskelig å få satt ord på drømmen, men i det øyeblikket jeg begynte å skrive ble ambisjonene mine så tydelig at søknaden skrev seg nærmest selv, sier Sigyn, som blant annet brukte drømmestipendkronene på å sette opp sin egen danseforestilling sammen med søsteren Sunniva.
– Vi fikk forespørsel fra Arktisk Kultursenter i Hammerfest om å lage en forestilling i forbindelse med Den store Kulturhusdagen 2019. Å få sette opp min egen forestilling i «huset» der jeg omtrent vokste opp, var utrolig gøy. Det var oppfyllelsen av en viktig deldrøm, og den ble realisert mye takket være Drømmestipendet. Jeg fikk mye ut av 15 000 kroner, og tenker at nå som beløpet er doblet, vil mottakerne også få mer ut av Drømmestipendet – noe som vil gjøre ordningen enda mer attraktiv, avslutter Sigyn.
Tekst: Hege Arstad Foto: Antero Heim / fra nettstedet frikar.com (Utlagt: 16. oktober 2020)