Hopp til innhold

For Gard fra Kristiansand kunne ikke Drømmestipendet ha kommet på et bedre tidspunkt enn våren 2019. Valget om å satse på en kunstnerisk utdannelse framfor realfag, var tatt. Han hadde kommet inn på både Bårdar Akademiet og Musikkteaterhøyskolen, hvorpå valget falt på sistnevnte. Likevel klarte han ikke å riste av seg den nagende tvilen som av til forstyrra gleden av å ha tatt et viktig steg nærmere drømmen om å bli musikalartist på fulltid. Hadde han det som trengtes for å lykkes?

Tildelingen av Drømmestipendet fjernet enhver tvil

– Jeg var overlykkelig for å ha sikret meg plass på en skole som har noe av det beste landet kan by på av utøvende musikalutdanning. Men fortsatt var jeg usikker på om jeg hadde valgt riktig ved å følge drømmen min – framfor å gå for en utdanning med sikrere jobbutsikter etter studiene. Drømmestipendet kunne derfor ikke kommet på et bedre tidspunkt. Ikke bare fikk jeg den endelige bekreftelsen på at jeg hadde valgt riktig karrierevei, jeg fikk også trygghet og troen på at jeg har det som kreves for at drømmen skal bli en realitet, sier Gard.

Kulturskolen har betydd alt

19-åringen begynte å spille obo ved Kilden – Kristiansand kulturskole da han var åtte år gammel. Fire år senere får han plass ved skolens teatertilbud, og i 2017 får han en rolle i musikaloppsetningen «Legally Blond.» Dermed var det gjort. Gard var bitt av musikalbasillen.

I løpet av årene ved kulturskolen har Gard jobbet målrettet med å utvikle ferdighetene sine i drama, sang og dans. Han har lagt stein på stein, og har fått belønning i form av en rekke hovedroller i kulturskoleoppsetninger, blant annet i «Jungelboken» og «Alene Sammen».

– Jeg hadde aldri vært der jeg er i dag uten kulturskolen. Den har vært mitt andre hjem i mange år. Det var på kulturskolen jeg la grunnlaget, det var der jeg fikk trygghet og selvtillit gjennom å utfolde meg på scenen, og det var på der frøet til drømmen om å bli musikalartist på fulltid, ble sådd, sier Gard.

Vi spoler tilbake til 4. juni. Kulturskoleåret går mot slutten, og for Gard betyr det at en epoke snart er over. Men det er fortsatt en stund til han skal melde flytting til Oslo, og han tar mer enn gjerne på seg oppgaven som prisutdeler når kulturskolens yngste elever skal få en påskjønnelse i forbindelse med en Disney-konsert. Men det er kulturskoleveteranen Gard som tar med seg den gjeveste prisen hjem, nemlig Drømmestipendet.

– Altså, jeg hadde en følelse av at det var noe mer i gjære, men våget ikke å håpe for mye. Da stipendet var overrakt til meg følte jeg enorm glede og takknemlighet. Ikke bare over vissheten om at jeg var en av drømmestipendjuryens utvalgte, og alt det medførte av bekreftelse, påfyll av selvtillit og inspirasjon. Jeg var også glad for at stipendutdelingen fant sted med kulturskolens yngste elever til stede. Det betyr mye for meg at de kanskje blir inspirert av en slik stipendutdeling, og at jeg kanskje kan være et godt forbilde for dem, sier Gard.

Stor overgang

Overgangen fra videregående skole til høyskole, har vært stor for Gard. Timeplanen er tettpakket med både individuell og gruppebasert undervisning, teori og praktisk aktivitet, prosjektarbeid og eksamensforberedelser, samtidig som storbylivet lokker med sine små og store teaterscener.

– Studiene har absolutt innfridd i henhold til forventningene. Både lærerne og medelevene er utrolig dyktige. Det å være i et miljø der samtlige er supermotiverte og innstilt på å legge igjen et skikkelig stykke arbeid hver eneste dag, er utrolig inspirerende og lærerikt. Det er travle og krevende dager, men jeg stortrives både på skolen og i Oslo, sier Gard.

I motsetning til mange andre som flytter hjemmefra for å studere, slipper 19-åringen å bruke tid og energi på en deltidsjobb for at økonomien skal gå rundt. – Mye takket være drømmestipendkronene er jeg fulltidsstudent og kan konsentrere meg helt og holdent om studiene, sier Gard, som også har trått inn i rekkene av drømmestipendambassadører.

– Drømmestipendet har betydd så mye for meg på så mange måter, at det å få mulighet til å synliggjøre stipendordningen, og dermed bidra til at flere får muligheten til å følge drømmene sine, er en viktig oppgave og noe jeg gjør med stor glede. Det som er så fantastisk med Drømmestipendet er at det understreker mangfoldet av kunst- og kulturuttrykk, at det er lav terskel for å søke og at unge kulturutøvere som kanskje ikke har så mange muligheter til å få eksponering, gjennom å bli nominert får oppmerksomhet, heder og ære, sier Gard.

Drømmen

Nå som det første semesteret av det tre år lange bachelorstudiet går mot slutten, er Gard om mulig enda mer motivert for å realisere drømmen om å bli musikalartist på fulltid.

– Det er ingenting jeg ønsker mer enn å kunne livnære meg som musikalartist. Den ultimate drømmen er å opptre på Broadway og West End. Men det skjer veldig mye spennende på musikalfronten i Norge også, og det er en utvikling som jeg ønsker å ta del i. På sikt har jeg også en drøm om å skrive og produsere egne musikaler. Jeg vil gjøre mitt for å bidra til at folk ser verdien i en musikal, og vise at sjangeren ikke bare er lettfordøyelig underholdning, men også har substans. Håpet mitt er at teateret blir mer folkeliggjort, og at mennesker i alle aldre og fra alle samfunnslag strømmer til norske teater- og musikalscener. Jeg har utvilsomt fortsatt en vei å gå, men tildelingen av Drømmestipendet har gitt meg ekstra motivasjon, trygghet på egne ferdigheter og troen på at drømmen er realiserbar, avslutter Gard Fauchald.

Tekst: Hege Arstad   Foto: Privat   Utlagt: 26. november 2019