Hopp til innhold

Fra og med neste år skal Drømmestipendet tildeles kunst- og kulturutøvere i aldersgruppa 18–25 år (har vært 13–20 år til nå, red.anm.), og det er en omlegging popartisten og førstelektoren Holm ønsker velkommen.

– Viktig å få slik støtte i den alderen

– Personlig mener jeg at Drømmestipendet kommer til å treffe enda bedre fra 2021, fordi det vil løfte en aldersgruppe som har få muligheter til å motta andre støtteordninger, sier Askil Holm og forklarer meninga si: – Når du er i slutten av tenårene og begynnelsen av tjueåra befinner en seg ofte ved et veiskille. Tida i kulturskolen og videregående skole er over, og en står foran et av de kanskje største og viktigste valget en noensinne kommer til å ta – nemlig hvilken utdanning og karriere en skal gå for. Er det realistisk å forfølge drømmen og lidenskapen sin, eller skal en gå for en mer tradisjonell utdannelse med kanskje bedre jobbutsikter og mer forutsigbar økonomi.

Å motta Drømmestipendet når en står på denne terskelen, mener Holm kan være helt avgjørende om hvorvidt en velger å satse på en profesjonell karriere som kulturutøver eller ei. – Med alder kommer også modenhet, og dermed har en bedre forutsetninger til å gjøre et mer veloverveid valg for framtiden sin, sier han.

Fascinerende og inspirerende juryarbeid

Askil Holm er ikke bare en spellemannprisvinnende låtskriver og en av landets mest ettertraktede liveartister. Han er også namsosingen og førstelektoren som bosatte i Kristiansand, der han i 2015 realiserte drømmen om å starte bachelorstudiet låtskriving og artist ved Universitetet i Agder. Et studium som tre år senere ble utvidet til et masterløp.

– Jeg har mange hjertesaker, men det å løfte opp unge musikere og kunne bidra til å gi dem en plattform der kan utfolde seg og utvikle ferdighetene sine, er noe av det jeg brenner aller mest for, sier Holm, som har vært stor tilhenger av drømmestipendordningen i mange år, og som selv har tjenestegjort i juryen for Drømmestipendet.

– Drømmestipendet har utvilsomt vært viktig for mange unge kulturutøvere. Dels fordi det er nasjonalt og favner et bredt spekter av kategorier, men også fordi den har gitt unge mennesker oppmerksomhet, motivasjon og støtte til å forfølge drømmene sine. Som jurymedlem fikk jeg mulighet til å møte mange dyktige ungdommer, og selv se hva som rører seg av trender og talent der ute. Å få innblikk i hva som opptar framtidens kulturutøvere og hvilken retning utviklingen norsk musikkliv tar, var svært fascinerende og noe som også inspirerte meg som låtskriver og artist, sier Askil Holm.

Musikkbransjens viktigste byggestein

Det er drøyt to tiår år siden Askil Holm gjorde lidenskapen for musikk til levebrød. Musikalsk starta han som trommeelev ved Namsos kulturskole da han var ti år. Deretter ble det gitar før han nærmest ble tvunget til å synge da bandet han på den tida spilte i mangla vokalist. Etter noen år med hektisk bandvirksomhet samt låtskriveroppdrag kommer gjennombruddet på By:Larm i 2002.

Fire år senere er braksuksessen med supergruppa «Lind, Nilsen, Fuentes, Holm» et faktum, og tida der namsosingen kunne gå på butikken uten å bli gjenkjent, er definitivt historie. Når det er sagt har ikke 40-åringen glemt hvor det hele begynte.

– Kulturskolen har betydd utrolig mye for meg, og det er ikke så sikkert at jeg hadde vært der jeg er i dag uten undervisningen og de fantastiske lærerne som jobbet i både kulturskolen og på musikklinja ved Olav Duun vgs. Slik jeg ser det er kulturskolen den viktigste byggesteinen i musikkbransjen her til lands. Men for en god del unge kulturutøvere kan det oppstå et gap som det er vanskelig å fylle i det du blir for gammel for skoleslaget. Og det er her jeg mener Drømmestipendet nå kommer til å utgjøre en enorm forskjell for mange som er usikker på veien framover. For min egen del var det lite utdanning innen låtskriving på den tida, og jeg måtte drive det framover på egen hånd – blant annet ved å levere låtskriverkurs for kulturskolen – noe jeg har gjort i 15 år. Men mange trenger en ekstra dytt – det er de virkelig trenger Drømmestipendet, sier Holm.

Samfunnsoppbyggende verdi

Fra 2021 endret Drømmestipendet seg på flere måter enn at aldersgruppa blir «eldre». Stipendbeløpet dobles til 30 000 kroner, og det skal utdeles 50 stipend årlig. At antall stipendmottakere halveres samtidig som summen per stipend dobles, tror Holm bare vil øke prestisjen som ligger i det å motta Drømmestipendet – samtidig som stipendordningen vil bli enda mer attraktiv for målgruppa det nå er tiltenkt.

– 30 000 kroner er ei kjempegulrot som vil bidra til at flere våger å satse på en profesjonell karriere. Skal en nå sine kunstneriske ambisjoner og skape seg en langsiktig karriere innen kulturfeltet, trenger man gode økonomiske rammer. Drømmestipendet er en unik mulighet til å få et sårt tiltrengt tilskudd til et karriereløp der det er svært vanskelig å få pengene til å strekke til, og jeg kommer absolutt til å oppfordre studentene mine til å søke, sier Holm, som mener at Drømmestipendet også har en samfunnsoppbyggende verdi.

– Trenden er at flere og flere unge søker seg tilbake til distriktene etter endt utdanning, der de gjerne kombinerer en utøvende karriere med deltidsstillinger som pedagoger i kulturskolen og i grunnskoleopplæringen. Dermed bidrar ikke bare Drømmestipendet til at unge kulturutøvere får bedre forutsetninger til å realisere drømmene sine – Drømmestipendet skaper framtidige skattebetalere med karrierer som også kommer neste generasjon kulturutøvere til gode, avslutter Holm.

Tekst: Hege Arstad   Foto: privat   (Utlagt: 5. oktober 2020)