Bilde av Dina H. Bjørnerud

Dina H. Bjørnerud

Jeg heter Dina, og jeg spiller klarinett. Jeg har vært interessert i musikk så lenge jeg kan huske, og da jeg var 8år begynte jeg å spille klarinett i Blaker Skolemusikkorps. Det er nok den beste avgjørelsen jeg noen gang har gjort. I dag fyller musikk store deler av hverdagen, noe jeg er utrolig glad for. Jeg går på musikklinja ved Lillestrøm videregående, spiller i Skedsmo Janitsjarorkester og har pianoundervisning i kulturskolen. I tillegg, har jeg ansvar for aspirantkorpset i Blaker Skolemusikkorps. Det stortrives jeg med! For meg er det viktig at musikk skal gi glede og være lystbetont. Å sitte stille å konsentrere seg, har jeg innsett kan være vanskelig for de små. Derfor prøver jeg å kombinere lek med notelæring. Å bruke kreativiteten til å legge opp undervisning basert på dette, har vært en morsom utfordring. Det er utrolig stas å få være vitne til musikalsk utvikling. Ikke minst, er det fantastisk å se hvordan musikk skaper glede og mestring. Klarinetten og jeg tilbringer mye tid sammen hver eneste dag, og gjennom årene har vi deltatt på mye gøy. I 2år deltok jeg på et mesterklasseprogram under ledelse av Fredrik Fors på NMH. Det var utrolig inspirerende å få tilbakemeldinger på musikken av et så stort forbilde. Jeg har også deltatt på sommerkurs, fordypningskurs, div. mesterklasser og i fylkesmønstring. Julen 2019 var jeg også så heldig å få være solist i lag med Skedsmo Janitsjarorkester. Veldig stas! Gjennom skolekorpset har jeg fått mange musikalske erfaringer. Jeg har både jobbet som assistent på aspirant- og juniorkorpset sine øvelser og som vikarlærer på enkelttimer i klarinett. Da vi hadde digitalundervisning våren 2020 grunnet Covid-19, tok det ikke lang tid før jeg savnet å spille i lag med andre. Da dyrket jeg en interesse for å lage multitracks. På denne måten kunne jeg i det minste spille i lag med meg selv. Interessen har fortsatt å gro, og i dag deler jeg videoene mine med andre på Instagram (@dinabjo.clarinet). Etter at jeg begynte å dele videoene, har det åpnet seg muligheter til virtuelt samspill på tvers av landegrenser. Det å kunne spille i lag med mennesker som befinner seg på andre siden av jorda, har virkelig tydeliggjort musikkens potensiale. Ikke minst, faktumet om at musikk er et felles språk.

Drømmen

Etter å ha deltatt i flere virtuelle prosjekter, har jeg innsett hvor stort potensiale som ligger i musikken. På tross av store distanser, knytter musikken mennesker fra alle verdens hjørner oss sammen. Det er noe helt spesielt med det å spille i lag med andre. Når man står sammen om å lage musikk, føler jeg alt blir så mye større. Mer formidling og følelser! Ikke minst gir det å spille sammen med andre et helt unikt fellesskap. Fellesskapsfølelsen musikk gir, eller konseptet om at musikk bygger på et sosialt fellesskap, er en tanke jeg ønsker å spre videre blant barn og unge i fremtiden. Gjennom musikk har jeg funnet en uttrykksform, hvor jeg kan formidle stemninger, følelser og budskap uten å bruke noen ord. Når jeg øver på klarinetten, glemmer jeg tid og sted. Timene flyr av gårde med musikken! Denne gleden jeg har for musikk, ønsker jeg å bidra til at andre også skal få oppleve. Det beste med musikk er at det kan si så vanvittig mye, uten å bruke et eneste ord. Å stå foran publikum å fortelle historier med klarinetten gir meg mye. Drømmen min er å bygge et liv rundt musikken. Målet er å studere utøvende musikk med fordypning i musikkpedagogikk. På denne måten ønsker jeg å bli en allsidig musiker, som kan undervise i klarinett og deler av musikkfaget på høyt nivå. Denne drømmen har i stor grad blitt forsterket etter jobbene jeg har hatt i skolekorpset. Jeg ønsker å bli et like stødig forbilde som mine forbilder har vært for meg. Både når det kommer til det musikalske og tekniske på instrumentet, men også når det gjelder å inspirere unge til å finne glede i musikk. Å kunne kombinere undervisning med og selv utøve musikk i fremtiden, er den store drømmen. Drømmestipendet i seg selv hadde vært til stor inspirasjon. Dersom jeg hadde vært den heldige mottakeren av drømmestipendet ville pengene hjulpet meg å finansiere en A-klarinett. Ved høyere musikkutdanning og i store deler av orkestermusikken er man avhengig av A-klarinett. I tillegg, ville drømmestipendet hjulpet meg å videreutvikle multitrackvideoene. Jeg ville gått til anskaffelse av fremtidig tilgang til programvarene Logic og Sibelius, ettersom tilgangen jeg nå har kun varer så lenge jeg er elev på musikklinja.

Kategori: Musikk

Sted: Lillestrøm, Viken

Nominert: 2021

Nominerte:

Dina Haakenstad Bjørnerud (født 2002)

Lenker:

Utdrag fra multitracks m.m.